Roboten Nao blir geografilärare
I Göteborg har forskare på Chalmers Tekniska Högskola fått stöd från EU för att arbeta med Nao, en vit och orange pedagogisk robot. Om två år ska han få undervisa elever på mellanstadiet i geografi. Nao förstår hur eleverna mår.
Målet är inte att Nao ska ta över lärarnas roll, utan komplettera de mänskliga pedagogerna. Det nya med Nao, jämfört med pedagogiska spel och datorer som används sedan flera år tillbaka i undervisningen, är att roboten ska kunna känna av om en elev är stressad eller nervös och anpassa sitt beteende efter hur han eller hon kan koncentrera sig. Nao ska också kunna värdera hur en elev klarar av undervisningen, precis som en vanlig lärare i den mån han eller hon har tid för det.
När lärarnas tid inte räcker till ska robotarna hjälpa till
Nao kan användas både individuellt och i små grupper. Den är kopplad till en interaktiv platta som liknar en stor läsplatta. Nao själv är 40 cm hög och kapad i midjehöjd. Han kan röra armar och huvud.
I Japan har man ställt in en robot i klassrummet, tryckt på Start och så har undervisningen börjat. Så ska det inte gå till i Göteborg. Det är inte fråga om någon ersättare eller vikarie av plast, utan ett komplement.
Projektet är ett samarbete mellan fem länder.
Nao finns på film när han/hon undervisar i olika ämnen, bland annat matematik, engelska, japanska och kinesiska. Samt golf. Det kan ni se bland annat här.