Transportbranschen förändras
Arbetslivet utvecklas i snabb takt. Inom transportbranschen satsar alltfler företag på att ta fram förarlösa fordon. Den mänskliga faktorn står idag för 90 % av alla bilolyckor. Med självkörande bilar minskar bränsleförbrukningen och restiderna förkortas när trafikflödet blir jämnare.
Biltillverkare som Volvo, Scania, Nissan, BMW, Ford och Mercedes satsar idag miljardbelopp på att ta fram självkörande fordon, men även Google har tagit fram en självständig bil. Enligt en amerikansk studie föredrar bilköpare självkörande bilar från ett teknikbolag som Google, Samsung, Apple, Intel eller Microsoft framför traditionella biltillverkare. Googles flotta av självstyrande bilar har kört över 500 000 kilometer på vanliga vägar i USA. Sergey Brin som grundade Google 1998 menar att självstyrande bilar kommer att bli verklighet inom fem år.
Toyota satsar på äldre konsumenter
Japanska Toyota har valt ut sin främsta målgrupp för självkörande bilar: Äldre människor. Idag kör de på Tokyos motorvägar. Den självkörande bilen håller sig snällt kvar i sin fil. I snäva kurvor bromsar den in mjukt för att sedan öka igen. När en annan självkörande bil dyker upp börjar de båda bilarna samspela så att den främre bilen för och bilen bakom följer. När bil ett gasar, gasar samtidigt bil två. Samma sak när bil ett bromsar. Förarna i bilarna kan följa samspelet i detalj på en display – och koppla av. Systemet liknar Scanias tester, men i Tokyo är det på riktigt. Tekniken ska införas i Toyotas bilar från 2015.
Anledningen till att Toyota vänder sig i första hand till äldre förare är att de enligt statistik från Japans trafikforskningsinstitut ser sämre, hör sämre, reagerar långsammare och orsakar flest olyckor. Synfältet för en förare i 60-årsåldern är 25 % mindre jämfört med en 30-åring. Den äldre har förlorat mer än hälften av sitt mörkerseende och bedömer avstånd sämre. Förmågan att se samband har minskat med en femtedel, reaktionssnabbheten med en tredjedel. Därför satsar Toyota på att bygga bilar som hjälper de äldre förarna.
I USA får blinda köra i tre delstater
I Nevada, Kalifornien och Florida är det tillåtet att köra självstyrande bilar på allmänna vägar. Det innebär nya möjligheter för till exempel synskadade och personer med andra funktionsnedsättningar. Stressade människor kan byta enerverat köande till effektiv arbetstid.
2017 släpps Volvos självkörande bilar ut i Göteborg
100 privatpersoner är testpiloter åt Volvo och ska få köra deras självkörande bilar i Göteborg 2017 – 2020. De kommer att köra på 50 km utvalda, flerfiliga vägar där risken att det dyker upp fotgängare eller älgar är låg. Volvos variant ska kunna ta över gas, broms och styrning och hantera alla tänkbara trafiksituationer på egen hand. Föraren tar när som helst tillbaka kontrollen. Maxhastigheten är 70 km i timmen. Bilföraren kan ägna sig åt något annat än bilkörning. Att använda mobilen mens man kör bil om det inverkar negativt på trafiksäkerheten blev olagligt i Sverige från den 1 december i år. I självkörande bilar är det bland annat det du kan ägna dig åt – sms:a, hänga på facebook, jobba eller läsa en god bok.
Är transportbranschen något för dig?
Arbetsgivarförbund marknadsför transportsektorn som en framtidsbransch vad gäller möjligheten att få jobb. I dagsläget erbjuds 10 000 nya jobb varje år. Väljer du en yrkesinrikad gymnasieutbildning eller yrkesskola senare i livet har du stor möjlighet att få jobb direkt efter utbildningen. Många arbetsförmedlare ser transportbranschen som en räddande ängel för arbetssökande nyanlända och ungdomar. Buss- och taxibolag lockar med betald utbildning om du kan tänka dig att jobba som chaufför. Men hur länge kommer trenden att hålla i sig? Med förarlösa fordon kommer arbetsuppgifterna att förändras radikalt och kraven på kompetens kommer att se helt annorlunda ut.
Jag satt bakom ratten men det var inte mitt fel att bilen krockade
Lagstiftningen är en utmaning för självkörande bilar. Vem har ansvaret om en olycka trots allt inträffar – föraren eller biltillverkaren? I Sverige tittar Transportstyrelsen på hur dagens regelverk lär behöva anpassas.
Vem kommer att köra den taxi du tar om tio år? Många taxichaufförer är samtidigt guider – men hur många sevärdheter erbjuder idag inte guidning utan människor? Intelligienta trafiksystem kommer definitvt att förändra arbetsmarknaden och livsstilen i hela världen. Det gamla ordet för bil var automobil. Det känns aktuellt igen.