Våga Vara Egen när unga företagare ställer ut
De står ivrigt och väntar med sina pamfletter och visitkort, och så fort man kommer i närheten sträcker de fram ett papper.
– Kom och titta på vårt bås! Vi sitter därinne till vänster, ni är jättevälkomna!
Inom bara ett par minuter har vi fickorna fulla med små kort som marknadsför allt från chokladtryfflar till tvådelade träningsflaskor, och vi har gett löfte om att besöka precis vartenda bås. Hur vi nu ska hinna det, när det finns 300 UF-företag, utställare och sponsorer på plats under samma tak.
Ruset och upphetsningen kan bara betyda en sak. Unga Företagsmässan ställer ut i Älvsjö.
Våga Vara Egen är Stockholms regionala UF-mässa där unga företagare får vara med och visa upp företagen de har arbetat med under läsåret. Vinnarna på mässan går vidare och får representera Stockholm i Sverigemästerskapen i Ung Företagsamhet som går av stapeln i maj.
Sedan september 2014 har årets upplaga gymnasieelever från hundratals gymnasieskolor fått starta och driva sina egna företag. De har haft i uppdrag att komma på en produkt eller tjänst som de vill sälja, och sedan driva in kapital och marknadsföra, allt under vägledning.
– Vi har verkligen utnyttjat vår handledare. Det gäller att göra det medan man kan, det blir svårare sen i det riktiga affärslivet, säger Celina Saffer, marknadsföringsansvarig på Tillsammans mot Cancer UF.
Både hon och VD Julia Holm går på JENSEN Gymnasium Södra. De säljer t-shirtar med tryck, och en tredjedel av intäkterna går till Barncancerfonden.
Som ung företagare gäller det att prioritera. Vi har haft skolarbete också förstås, men vi har tyckt att UF varit mycket roligare. Vi ser oss själva jobba med det här i framtiden, säger Celina Saffer.
– Det har bara varit vi två i vår grupp, så det har varit tufft. Men vi klarar det, säger Julia Holm.
Populärt med fiffiga prylar
Eleverna på mässan går främst Ekonomiprogrammet på gymnasiet, med få undantag. Julia Wiklund på Påhlmans gymnasium fick chansen att läsa UF trots att hon går Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap.
– Jag är jätteglad att jag fick göra det, det här har varit väldigt lärorikt. Man har verkligen fått lära sig samarbete, säger Julia Wiklund.
Hon visar stolt upp hennes grupps produkt, en fickspegel med inbyggda LED-lampor. Runtomkring henne är det rusning, de övriga medlemmarna i hennes grupp sköter affärerna och säljer in produkten med inövat, engagerat småprat. Beautylight UF finns i vitt, rosa och turkos. Den skulle ha funnits i svart också, men den leveransen kom inte i tid till mässan.
– Det har ändå gått bra för oss idag, vi har fått in massor av beställningar så det finns mycket för oss att jobba vidare med. Jag hoppas på att vi ska kunna fortsätta med det här efter gymnasiet, men det får vi se, säger Julia Wiklund.
Hennes önskan ekar många andra unga företagare. De skulle absolut kunna tänka sig att fortsätta med det här efter gymnasiet, men alla har olika planer. Grupper kommer splittras och de olika medlemmarna kommer gå sina egna vägar. Det är däremot många som redan nu känner att de vill driva företag i framtiden, även om det inte blir projektet de hade för UF. Att starta eget känns inte lika läskigt nu.
– Men det är tufft ibland. Man vet aldrig om folk kommer vilja köpa, säger Johanna Johnsson, VD för Chop Safe UF.
Hon demonstrerar det lilla metallföremålet som hennes grupp från Fryshusets gymnasium har arbetat med under de senaste månaderna. Det är en liten sköld, fastsatt på en ring som lätt glider över långfingret och skyddar knogarna från kniven när hon skivar morötter med rekordhastighet.
– Produkten är inköpt från England. Vi är den svenska distributören, berättar Johanna Johnsson.
Små, praktiska prylar är alltid populärt på mässan, både för företagarna och också besökarna. Säkerhet har spelat stor roll för gruppen bakom LEDslap UF, från Fredrika Bremergymnasiet Riksäpplet. De står själva modeller för sina batteridrivna LED-band, som lyser i mörkret. Perfekt för de som är ute och går i vintermörkret.
– Det har gått bra för oss. När lampan är av fungerar banden som vanliga reflexer, men med lampan på syns de ännu bättre. En lokal handbollsklubb har köpt in sig på produkten, så det kan nog bli något, säger Henric Malm Casslén från LEDslap UF.
Med sina långa skuggor och spöklika mörker blev LEDslap UF nominerat till Årets Monter på mässan. Vinnaren blir direktkvalificerad till Sveriemästerskapen i UF senare i år. Konkurrensen är hård även om humöret hålls uppe ändå.
Med allt detta i bagaget (samt en hel del inköpta nödvändigheter) vacklar YRMiS ut från UF-mässan för den här gången. Men redan i maj är det dags igen, då för SM i UF-företagande. Vinnarna från dagens mässa, samt från mässor runt om i landet, kommer tävla mot varandra för att krönas till Årets Företag. Där står en plats i Europamästerskapen på spel. Historiskt har Sverige klarat sig mycket bra inom ungt företagande även på internationell nivå. 2014 kom det svenska bidraget Grades of Glory UF på tredjeplats.– Att driva företag är hur kul som helst! säger Charlie Johanson.
Mer om Tillsammans mot Cancer UF
Mer om Beautylight UF
Mer om Chop Safe UF
Mer om LEDslap UF
Mer om Ung Företagsamhet