Berätta för ungdomar om er som arbetsgivare
Vill ni marknadsföra er som arbetsgivare? Gör er synliga för ungdomar som ska välja vad de vill jobba med i framtiden. Det är viktigt att synas tidigt och ständigt och slå hål på fördomar, i medier som ungdomar tar till sig och i kanaler som de gillar och använder. Säkerställ kompetensförsörjningen så att ni kan fortsätta att utvecklas. Inspirera ungdomar om olika yrken och informera elever om vilka möjligheter som finns hos just er, vad ni efterfrågar och vilka utvecklingsmöjligheter ni erbjuder.
YRMiS är väl förankrat i skolvärlden . Alla studie- och yrkesvägledare känner till verktyget och rekommenderar unga att ta reda på mer om olika yrken och arbetsgivare på vår plattform. Elever över hela landet tittar på våra filmer såväl på skoltid som på fritiden. Eftersom de finns översatta till engelska använder även de som inte kan svenska YRMiS när de vill veta mer om arbetslivet i Sverige. Även många lärare använder våra filmer och lektionsförslag för att undervisa om arbetslivet i skolan. Vår huvudsakliga målgrupp är elever i årskus 7-9, men vi har även många besökare som går på mellanstadiet och i gymnasiet.
Film ger starka intryck
Det är enkelt att konsumera bilder, framför allt rörliga bilder som bjuder det allra minsta motståndet för den bekväma människan. En text är inte bara svårare och långsammare att ta del av utan har oftast också en fördröjd belöning. Andelen text i dagstidningar har sedan 1980 minskat från 46 till 27 procent. På frågan varför man inte lyssnar på radio svarar många unga: – Men det finns ju ingen bild. En visuell kultur håller om inte på att ta över världen så åtminstone dominera allt mer. Bild och rörlig media är det som kräver minst av oss. Att sätta sig in i en text kräver mer. Idag utgörs drygt hälften av all internettrafik av film, exklusive den illegala nedladdningen. Med den nuvarande ökningstakten är prognosen att video inom tre år kommer att utgöra 90 % av all internettrafik. Rörlig bild är också idealisk för inlärning. Nybörjartrumset kommer med inbyggd miniatyrskärm, elitidrottare finslipar tekniken med hjälp av film, osv.
Yrkesfilmerna följer ett manus där specifika frågeställningar ställs i fokus. Vi kan till viss del anpassa utformningen efter era önskemål, föutsatt att våra riktlinjer följs för att filmerna ska bli enhetliga och jämförbara. Yrkesfilmerna porträtterar ett visst yrke och handlar till stor del om den filmade förebildens väg till yrket, hans/hennes vardag i arbetslivet och tankar om framtiden. Ett annat exempel på yrkesfilmer är arbetsgivarfilmer där vi porträtterar en vd och hans/hennes företag.
Studiebesöksfilmerna framhäver arbetsplatsen och de olika yrkesgrupper som finns där. I filmen intervjuas olika personer om sina respektive yrken.
Skolfilmer beskriver en skola ur elevernas perspektiv. Fördelar, inriktningar och skolans profil. Personal och elever berättar om varför de har valt skolan i fråga, hur verksamheten är upplagd och vad de hoppas att utbildningen ska leda till i framtiden.
Under Övriga filmer kan du eller ditt företag lägga upp en film om just er verksamhet. Där finns inga specifika riktlinjer för filmens upplägg utan den görs utifrån era egna önskemål. Vi publicerar filmer som följer YRMiS röda tråd mellan skolan och arbetslivet.
Filmerna publiceras på www.yrmis.se och debiteras årsvis med en uppsägningstid på tre månader. Ni får egna exemplar av filmen på DVD och som inbäddningskod för publicering i era egna kanaler och sociala medier för fri användning.
Kontakta gärna oss så berättar vi mer om hur det går till och vad det kostar.